• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 24 آذر 1399
کد مطلب : 118696
+
-

سهام رسانه‌ها دارایی های جذاب سرمایه‌گذاران

شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای چه دستاوردهایی از حضور در بازار سرمایه داشته‌اند؟

سمیرا مصطفی‌نژاد- روزنامه‌نگار

سرعت تکامل شرکت‌ها و سازمان‌های رسانه‌ای در جهان با اتکا بر فناوری و جذب مخاطب هرلحظه بیشتر می‌شود. شرکت‌های رسانه‌ای هر روز بیشتر از گذشته به تولید و انتشار خبر، فیلم، برنامه‌های تلویزیونی، موسیقی، کتاب و برنامه‌های رادیویی می‌پردازند و مخاطبان هر روز بیشتر از گذشته این محتواها‌ را مصرف می‌کنند. ظهور، ازدیاد و نفوذ گوشی‌های موبایل هوشمند در زندگی بشر باعث شد که میزان مصرف در کشورهای مختلف جهان افزایشی یک‌و‌نیم برابری داشته باشد. انسان امروز بیش از 12ساعت از روز خود را صرف تعامل از طریق رسانه‌های مختلف می‌کند.
همزمان با رشد قابل توجه شرکت‌های رسانه‌ای که اتکای زیادی بر فناوری‌های دیجیتال و ویدئو داشتند، شرکت‌هایی که بر فرمت‌های رسانه‌ای سنتی‌تر مانند چاپ و کاغذ متکی بودند، با مشکلات زیادی مواجه شدند و به همین دلیل طی چند سال گذشته ادغام‌ها و تلفیق‌های زیادی در شرکت‌ها و مؤسسه‌های رسانه‌ای سنتی‌تر جهان مشاهده شده است تا با ایجاد تنوع در نوع محتوا و شکل عرضه آن، محبوبیت رسانه‌ها تضمین شود. اصلی‌ترین وزنه قدرت صنعت رسانه جهان امروز در دستان چند شرکت، مانند والت‌دیزنی، دیسکاوری و ویاکام سی‌بی‌اس است. در عین حال بعضی از شرکت‌های رسانه‌ای با هدف بهبود روند توزیع محتوای با‌کیفیت، به تملک شرکت‌های تله‌کام درآمده‌اند که 2‌شرکت کامکست و ای‌تی‌اند‌تی مالکان شبکه‌های ان‌بی‌سی یونیورسال و وارنر مدیا، از اصلی‌ترین این شرکت‌ها در جهان به‌شمار می‌روند.
 حضور شرکت‌های قدرتمند که در حوزه‌های مرتبط یا غیرمرتبط با رسانه فعالیت دارند و تلفیق رسانه‌های کوچک‌تر مانند رسانه‌های کاغذی و چاپی با آنها، منجر به محبوبیت بیشتر این رسانه‌ها شده است؛ از روزنامه‌های سنتی گرفته تا شبکه‌های پخش فیلم و خبر. همین افزایش محبوبیت، تحت‌تأثیر تلفیق فناوری‎های نوین ارتباطی و دیجیتال و همچنین صنعت سرگرمی با رسانه‌ها باعث شد تا از عرضه سهام شرکت‌های رسانه‌ای در بازار سرمایه جهانی استقبال شود و سهام رسانه‌های مختلف، شامل رسانه‌های چاپی، تلویزیونی، رادیویی و دیگر شاخه‌های رسانه‌ای به دارایی جذابی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شود. به‌طور کلی زمان زیادی از حضور شرکت‌ها و مؤسسه‌های رسانه‌ای به بازار سرمایه نمی‌گذرد. به‌عنوان مثال شرکت عظیم تامسون رویترز که خود یکی از نخستین رسانه‌های منتشر‌کننده اخبار بازار سرمایه در جهان به شمار می‌رود، در سال2009 وارد این بازار شد.
به‌طور کلی نوع محتوایی که مخاطبان حاضر به پرداخت پول در ازای آن باشند، استفاده از فناوری‌های روز جهان برای تسهیل دسترسی به محتوا به شیوه‌های مختلف، انعطاف‌پذیری شرکت‌ها برای ادغام و تلفیق با دیگر شرکت‌ها یا تامین مالی برای مالکیت شرکت‌های دیگر همگی موضوعاتی هستند که می‌توانند بر افزایش یا کاهش ارزش سهام شرکت‌های رسانه‌ای تأثیرگذار باشند، از این‌رو نمی‌توان انتظار داشت که شرکتی که تنها انتشار یک یا چند روزنامه را به‌عهده دارد یا تنها بر یک نوع رسانه متمرکز است عملکرد موفقی در بازار سرمایه داشته باشد. نگاهی به برترین رسانه‌های جهان که در بازار سرمایه حضوری پررنگ دارند، لزوم به فعالیت در حوزه‌های متنوع رسانه‌ای و استفاده از متنوع‌ترین ابزارها و فناوری‌ها برای تولید و توزیع محتوا را پررنگ‌تر نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید